Parole Rubate   Purloined Letters
   
     

 

 

Il saggio esplora la ricezione musicale della lirica di Boiardo, concentrandosi sui primi decenni del Novecento. Speciale spazio è riservato al modernismo, con la rivisitazione di questa poesia quattrocentesca da parte di musicisti come Zoltán Kodály, Giorgio Federico Ghedini e Bruno Bettinelli. L'autore studia l'eredità musicale di Boiardo nel quadro più ampio di un rinnovamento ‘lirico' della tradizione medioevale e rinascimentale, in un periodo di vivaci sperimentazioni fra musica e poesia.

 

 


This essay explores the musical reception of Matteo Maria Boiardo's lyric poetry with a focus on the early decades of the 20th century. Special attention is given to the modernist frame within which Boiardo's poetry was set to music by composers as diverse as Zoltán Kodály, Giorgio Federico Ghedini and Bruno Bettinelli. The essay aims to reconsider the musical afterlife of Boiardo as relevant to the ways in which the Italian lyric tradition of the Middle Ages and the Renaissance was given a new 'lyric' voice, capable of challenging stylistic expectations in a period of vibrant experimentation across music and poetry. 

 

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