Parole Rubate   Purloined Letters
   
     

 

 

Massimo esponente della prosa concettista, Francesco Fulvio Frugoni ha dimostrato di possedere una conoscenza enciclopedica di massime ed exempla di eterogenea derivazione. In questo articolo si propone un parallelo tra le tecniche mnemoniche tardo-rinascimentali e le citazioni ricorrenti ordinate secondo temi morali ben definiti, per dedurne una costante stilistica che offra nuove prospettive sugli eruditi arabeschi della scrittura frugoniana. Tale parallelo prende le mosse da una minuziosa analisi della struttura e delle citazioni presenti in un capitolo dei Ritratti critici (1669).

 

 


Francesco Fulvio Frugoni, the leading figure of the conceptist prose, has proved to have an encyclopedic knowledge of aphorisms and exempla coming from heterogeneous sources. This paper offers a parallel between late-Renaissance mnemonic techniques and Frugoni’s recurring quotations which have been organized into well-defined moral themes. The aim of this paper is to deduce constant stylistic features which will in turn offer a new perspective on the erudite arabesques of Frugoni’s writing. The mentioned parallel starts from a meticulous analysis of the structure and quotations included in a chapter of his Ritratti critici (1669).

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