Parole Rubate   Purloined Letters
   
     

 

Il Tito Manlio e la Sofonisba, opere drammatiche del capocomico settecentesco Luigi Riccoboni, hanno avuto finora scarsa attenzione critica, quasi completamente modellata sulla monumentale opera di Xavier de Courville, suo più grande biografo. Lo studioso considera Tito Manlio come un rifacimento dell’omonimo melodramma di Matteo Noris, la cui pubblicazione è di pochi anni precedente, mentre Sofonisba andrebbe considerata come opera creativa autonoma, realizzata a partire dal modello trissiniano. Il presente saggio si propone di rivedere i rapporti di derivazione dei due drammi dai loro supposti modelli, grazie a una puntale analisi comparata, chiarendo le effettive relazioni fra i testi e quindi il grado di originalità del Riccoboni.

 

 

This article focuses on Tito Manlio and Sofonisba, two plays by Luigi Riccoboni, the eighteenth-century head of a commedia dell’arte troupe. Until now, what little critical attention these texts have received has been entirely based on the monumental work of Xavier de Courville, Riccoboni’s most important biographer. The French scholar defines Tito Manlio as a rewriting of the eponymous opera by Matteo Noris, published a few years before, whereas Sofonisba should be considered an autonomous creative work drawing upon Trissino’s dramatic model. This article aims to reassess the intertextual relationships between the two dramas and their supposed antecedents through an accurate comparative analysis aimed at evaluating the extent of Riccoboni’s originality.

torna all'indice / back to contents