Parole Rubate   Purloined Letters
   
     

 

 

La citabilità del testo filmico pone – seppure in misura differente – rilevanti problemi di metodo sia al cineasta che allo studioso. Per queste ragioni è importante restringere il raggio d'azione della citazione ed attenersi, per lo meno in ambito cinematografico, alla classificazione proposta da Genette (1982). Attraverso l'analisi di alcuni film presenti nell'opera collettiva Chacun son cinéma (2007) – nello specifico i film di Hou Hsiao-Hsien, Abbas Kiarostami, Jean-Pierre e Luc Dardenne, Atom Egoyan – si sviluppa una proposta di studio su alcune delle possibilità di citazione al cinema.


 

The quotability of films entails – albeit in different ways – relevant methodological problems both for directors and for scholars. For these reasons, it is important to restrict the range of action of quotations. Moreover, as far as cinema is concerned, it would be suitable to follow Genette's classification (1982). Through the analysis of some movies from the collective opera Chacun son cinéma (2007) and, specifically, through the examination of films shot by Hou Hsiao-Hsien, Abbas Kiarostami, Jean-Pierre and Luc Dardenne, and Atom Egoyan – this article offers a proposal for the study of some possibilities of quotation in movies.

torna all'indice / back to contents