Parole Rubate   Purloined Letters
   
     

 

 

Analizzando la fittissima trama intertestuale del secondo romanzo di Thomas Pynchon, The Crying of Lot 49, l’articolo esamina due citazioni musicali (una di Béla Bartók e l’altra dei Beatles). Entrambe legate a una complessa rete di ulteriori riferimenti, esse mettono in luce un tema socio-culturale che è alla base della scrittura di Pynchon: l’interferenza fra Europa e Stati Uniti come conseguenza del secondo conflitto mondiale, e la banalizzazione della cultura legata alle reti sempre più ampie della comunicazione globale.

 

 


Exploring the intricate intertextual network underlying Thomas Pynchon’s second novel, The Crying of Lot 49, this article focuses on two musical quotations from Béla Bartók and the Beatles. Both are linked to a tangled web of further references, throwing light on the socio-cultural concerns on which Pynchon’s writing is based, that is to say the interference between Europe and the United States as a consequence of the Second World War, and the banalization of culture due to the increasingly wider networks of global communication.

torna all'indice / back to contents